فروش به زبان ساده، مبادله اطلاعات بین فروشنده و خریدار است. یک
فروشنده خلاق و ماهر کسی است که به بهترین نحو بتواند اطلاعات مربوط به
نیاز مشتری را کسب کرده و سپس اطلاعات مربوط به محصول خود را در اختیار وی
قرار دهد.به بیان دیگر فروشنده نخست نیازهای خریدار را شناسایی و تجزیه و
تحلیل میکند، سپس خصوصیات و مزایای استفاده از محصول را به خریدار اعلام
کرده، به سوالها و انتقادهای وی پاسخ میدهد و در نهایت قرارداد فروش را
منعقد میکند.
بر این اساس یک فروش موفق دارای پنج مرحله به شرح زیر است :
1- مرحله شروع فروش : به طور معمول روشهایی که برای شروع فروش به کار گرفته میشوند، شامل چهار دستهاند:
روش تشخیص : در این روش باید مشخصات شخص مشتری مانند نام مشتری را بدانید و از آن مشخصات برای شروع مذاکرات استفاده کنید.
روش مستقیم : در این روش بدون هیچ مقدمهای فروشنده به اصل مطلب میپردازد و معمولا مستقیما پیشنهاد فروش کالا یا خدمت را به خریدار میدهد.
روش مصرفی کالا یا خدمت : فروشنده در این روش نقش اطلاعرسانی را راجع به کالا یا خدمت بازی میکند و
در صورتی که فروش هم صورت نگیرد، تلاش فروشنده به هدر نرفته، زیرا حداقل
نتیجه این روش این است که مشتری یکبار با محصول آشنا شده است .
روش نظرخواهی : در واقع میتوان گفت این روش یک روش هوشمندانه برای جلب نظر مشتری به کالا
یا خدمت و بیان یک پیشنهاد از طریق نظرخواهی مشتری درباره محصول است.
2- مرحله شناسایی نیازها : بعد از مرحله شروع صحبت با مشتری، نوبت به شناسایی نیاز مشتریان به کالا
یا خدمت شماست و فروشنده باید تلاش کند تا با اظهارات مشتری پی به ریشه
نیاز آنها ببرد. این نیازها مجموعه علائمی را به فروشنده میدهد که به
علایم خریدار مشهورند. بنابراین فروشنده موفق شخصی است که بتواند به درستی
نیاز مشتری را تشخیص دهد .
3- شناساندن ویژگیها، مزایا و منافع محصول : پس از اینکه شما نیاز مشتری را تشخیص دادید، نوبت به ارایه کالا، مزیت و
منفعت محصول شما به مشتری میرسد. در این مرحله لازم است که فروشنده
اطلاعات کافی راجع به محصول و مزایا و منافع آن داشته باشد. بنابراین
پیشنهاد فروش باید همراه با اطلاعاتی راجع به ویژگیها، مزیتها و منافع
محصول باشد. ویژگیها در واقع خصوصیات منحصر به فرد یک محصول است، مزایا
همان عملکرد بهتر محصول منحصر به فرد است و منافع بیانکننده کارآیی ایجاد
شده از مزیت محصول برای مشتری است که معمولا باعث ایجاد انگیزه خرید در
مشتری میشوند .
4- پاسخگویی به انتقادها و ایرادهای مشتری : بعد از انجام مراحل موفق، معمولا برای مشتریان سوالاتی پیش میآید یا ایرادات و انتقاداتی در مورد محصول مطرح میکنند
5- نهایی کردن فروش : در
آخرین گام به مرحله درخواست برای سفارش میرسید. برای این کار راههای
مختلفی وجود دارد که به چند مورد اشاره میشود. ( روش سوال مستقیم ، روش
سوال ، غیرمستقیم ، روش فرصت استثنایی ، کمک گرفتن از دیگران )
دپارتمان
های اصلی شرکت وندا ( گروه فروشگاهی وندا و گروه نرم افزاری وندا ) می
توانند با تکیه بر تجربه های مختلف در زمینه فروش و برنامه نویسی تمام
نیازهای سازمان فروش شما برای ارتقا به یک سازمان فروش مدرن را برطرف سازد .
وندا می تواند با بررسی سازمان فروش شما تمامی زیر ساخت های موحود را
ارتقاء و گسترش دهد ، همچنین در صورت نیاز وندا می تواند تمامی نیاز های
اساسی شما را ارزیابی و ایجاد نماید.