راه اندازی مراکز تماس تلفنی مبتنی بر تکنولوژی VOIP
Voice Over IP یا VOIP چیست؟
با گسترش روز افزون شبکه جهانی اینترنت اکثر تکنولوژیها برای بقا و گسترش تلاش میکنند خود را به این شبکه متصل کنند تا بدین طریق هم هزینه های خود را کاهش دهند و هم سرویس بهتر با امکانات بیشتر برای مشتریان خود ارائه کنند. مخابرات و مکالمات تلفنی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. حال با توجه به اینکه بزرگترین شبکه بر پایه IP شبکه اینترنت است، بهطور معمول از این فنآوری بهعنوان منتقل کننده صدا بر روی شبکه اینترنت استفاده میشود.
تلفن اینترنتی یا VoIP، امکان مکالمات تلفنی را روی بستر شبکه یا IP فراهم میسازد. سیستمهای تلفنی VoIP نسبت به مراکز تلفن معمولی، پایداری و انعطاف بیشتری دارند. تلفنهای معمولی با سیگنالهای آنالوگ کار میکنند و مشکلات زیادی را به همراه دارند اما سرویس VoIP با سیگنالهای دیجیتال کار می، نظیر DSL است. بر این اساس، این تلفنها با کاربری بسیار آسانتر، میتوانند کیفیت به مراتب بالاتری را در اختیار کاربران قرار دهند.
ارائه سرویس VOIP : روشهای برقراری ارتباط تلفنی در حال تغییر است. امروزه برای برقراری ارتباط تلفنی راه دور اغلب از تکنولوژیی به نام VoIP استفاده میشود. VoIP یک روش برای تبدیل سیگنالهای آنالوگ صوت به دادههای دیجیتال است که از طریق اینترنت منتقل میشوند.
ممکن است از خود بپرسید که این امر چگونه میتواند مفید واقع شود. خوب، کافی است چند ثانیه راجع به آن فکر کنید. اگر تبدیل سیگنالهای آنالوگ به دادههای دیجیتال ممکن باشد، VoIP میتواند یک ارتباط اینترنت استاندارد را به یک روش مجازاً رایگان برای برقرای ارتباطات تلفنی در هر جای دنیا تبدیل کند. فقط کافی است هزینه ISP را بپردازید. این امر شما را قادر میکند که شرکتهای تلفنی را بهطور کامل کنار بگذارید.
VoIP قابلیت این را دارد که روش کار سیستمهای تلفنی را کاملاً متحول کند. شرکتهای زیادی هستند که سرویس VoIP ارئه میدهند و پیوسته هم در حال افزایش هستند.
با سیستمهای VoIP به یکی از سه روش زیر میتوان ارتباط تلفنی برقرار کرد :
۱) ATA : سادهترین روش برقراری ارتباط VoIP با استفاده از (ATA (Analog Telephone Adaptor ها که gateway هم نامیده میشوند، میباشد. این ابزارها این امکان را به شما میدهند که از تلفنهای آنالوگ استاندارد فعلیتان استفاده کنید.به آسانی میتوانید Handset استانداردتان را به ATA متصل کنید، سپس ATA را به کامپیوتر یا ارتباط اینترنت خود وصل کنید. با این کار قادر به برقراری ارتباط VoIP خواهید بود. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما میگیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل میکند. همراه برخی ATA ها یک نرم افزار هست که روی کامپیوتر load میشود و شما را قادر میسازد که آن را برای VoIP با دقت پیکربندی کنید.
۲) IP Phones : این Handset ها کاملاً شبیه Handset های استاندارد معمولی است. دارای یک کانکتور RJ 45 Ethernet به جای کانکتورهای استاندارد RJ 11 هستند. گونه بیسیم گوشیهای IP مشهور به Wi-Fi میباشد که از شبکههای Wi- Fi استفاده میکند.این تلفنها تمام نرم افزارها و سخت افزارهای لازم برای برقراری ارتباطات VoIP را به صورت built-in دارند. مستقیمأ به روتر شما وصل میشوند و یک ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای VoIP فراهم میکنند.
۳) کامپیوتر به کامپیوتر : این روش آسانترین روش استفاده از تکنولوژی VoIP است. شرکتهای زیادی هستند که نرم افزارهای مقرون به صرفهای ارائه میدهند که میتوانید برای این نوع VoIP از آنها استفاده کنید. معمولاً تنها مبلغی که باید پرداخت کنید فقط هزینه ماهانه ISP است. تمام آنچه که نیاز دارید یک میکروفون، بلندگو، یک کارت صدای مناسب و یک ارتباط اینترنت با سرعت مناسب است.
مزایای استفاده از سیستم و مرکز های تماس تلفنی با تکنولوژی VOIP :
عدم محدودیت جغرافیایی : در سیستم های سنتی برای اتصال هر کاربر به مرکز تلفن نیاز به کابل کشی جداگانه می باشد. البته اگر کاربر در نقطه ای خارج از محدوده جغرافیایی دفتر باشد این امر امکان پذیر نمی باشد.در سیستم VoIP اتصال به مرکز از طریق شبکه می باشد. بدین معنی که در هر نقطه از دنیا که امکان برقراری ارتباط به شبکه مرکزی از طریق وایرلس، اینترانت، اینترنت و هر شکل دیگر ارتباطی وجود داشته باشد، امکان اتصال داخلی به مرکز تلفن وجود دارد. این اتصال می تواند از طریق گوشی تلفن تحت شبکه، رایانه، تلفن همراه و ... انجام پذیرد.
عدم نیاز به سیم کشی مجزا : در عصر حاضرهر دفتر، شرکت، سازمان و مجموعه ای به شبکه مجهز می باشد که برای برقراری سیستم VoIP استفاده از بستر موجود شبکه امکان پذیر می باشد. بدین معنی که برای سیستم تلفن دیگر نیاز به سیم کشی جداگانه وجود ندارد که خود سبب کاهش هزینه و سهولت در کار می گردد.
ارتباطات رایگان : ارتباط تلفنی تحت شبکه با استفاده از طرق مختلف ارتباطی و اینترنت انجام می گیرد.. لذا مکالمات بدون نیاز به شماره گیری و بصورت رایگان انجام می پذیرد.
قابلیت انتقال خطوط : با استفاده از سیستم VoIP می توان بوق هر شهر یا کشوری را در شهر یا کشور دیگری در اختیار داشت. این روش نه تنها سبب کاهش هزینه های تلفن می گردد بلکه با کمک آن می توان دفاتر مجازی در اختیار داشت که در دفتر اصلی پاسخگویی انجام گیرد.
از دیگر کاربرد های این روش انتقال خطوط تلفن به محلی است که مخابرات امکان واگذاری خطوط تلفن را ندارد.
یکپارچه سازی : شرکت ها و سازمان هایی که دارای بیش از یک دفتر می باشند در هر مرکز خطوط تلفن یا یک مرکز تلفن جداگانه دارند. برای تماس با همدیگر باید شماره گیری کرده و ارتباط برقرار نمایند و همچنین در صورتی که تماس از بیرون دفتر داشته باشند و تماس گیرنده با دفتر دیگری نیز قصد مکالمه داشته باشد باید از او خواست تا شماره دفاتر دیگر را شماره گیری نماید. در سیستم مرکز تلفن VoIP تمامی دفاتر در دفتر اصلی متمرکز می شوند. در صورتی که کارمندان و مدیران قصد تماس با همدیگر را داشته باشند براحتی با گرفتن شماره داخلی می توانند با هم تماس حاصل نمایند و شخصی که از بیرون دفتر تماس گرفته است براحتی می تواند به داخلی دیگری که در دفتر دیگر قرار دارد متصل گردد.
مدیریت ساده : در سیستم سانترال تحت شبکه مدیریت مرکز بسیار ساده می باشد. مراکز تلفن VoIP محیطی را تحت شبکه در اختیار کاربر قرار می دهند که از طریق آن می تواند تنظیمات را تغییر داده، کاربر اضافه نموده و یا گزارش گیری نماید.
اتاق کنفرانس : از دیگر امکانات مراکز تلفن تحت شبکه اتاق کنفرانس می باشد که تعداد زیادی از افراد در داخل و خارج دفتر می توانند همزمان با هم مکالمه داشته باشند.
گسترش آسان : گسترش و اضافه نمودن کاربر در این سیستم ها بسیار آسان می باشد و مانند سیستم های سنتی نیاز به سیم کشی مجدد برای هر کاربر وجود ندارد.
امکانات افزوده : مراکز تلفن تحت شبکه دارای امکاناتی هستند که بصورت یکپارچه در اختیار کاربر قرار می گیرد. بسیاری از این امکانات در سیستم های سنتی قابل افزودن نمی باشد و یا برای هر کدام باید قطعه و سیستم جداگانه ای تهیه نمود.
مکالمات تصویری : مکالمه تصویری در سیستم های تلفن تحت شبکه به راحتی امکان پذیر می باشد و با استفاده از تلفن های تحت شبکه مجهز به دوربین و یا حتی نوت بوک و Webcam این امر امکان پذیر می باشد.
دریافت و ارسال فکس از طریق اینترنت : با استفاده از سیستم FoIP دستگاه مرکزی میتواند فکس را دریافت کرده و آن را به آدرس شما ایمیل نماید. همچنین از طریق اینترنت می توان به دستگاه متصل شده و از طریق آن با شماره دفتر خود فکس ارسال نمایید. این بدان معنی است که شما در هر نقطه از دنیا که باشید به دستگاه فکس خود دسترسی دارید.